donderdag, maart 26, 2009

dag 001: 476: fotoproject eurowoningen



476 dagen
476 huizen, tuinen, keukentafels, verzamelingen
476 foto's



Ik neem een voorschot op 2010, het jaar waarin we het 40-jarig jubileum vieren van onze wijk: officieel "Park Rozendaal", en in Leusden: "De Eurowoningen".

476 Dagen lang zal ik elke dag (minimaal) een foto maken van iets of iemand in deze wijk. Archiefmateriaal van mezelf en van anderen gebruiken. Dit plan zit al jaren in m'n achterhoofd, ik heb al wat materiaal verzameld en zelfs al eens een keer een aanloopje genomen naar dit project, maar dat is destijds op niets uitgelopen. Nu een nieuwe poging. Het plan is een "boekje" te maken. Wat voor boekje en met welke inhoud staat nog niet vast. Onze wijk blijft boeien, inspireren en er is dan ook al veel over gepubliceerd: de bouwers (tegenwoordig Blauwhoed) halen deze wijk nog steeds vol trots uit hun map, en váák als er geschreven wordt over wijkbeheer, wonen-en-werken, kindvriendelijke wijken enzovoort, komen de "Eurowoningen" in Leusden ter sprake.

Ik ben geen schrijver, en eigenlijk is ook al alles geschreven wat er te schrijven valt: hoe goed we samenwerken, hoe mooi de wijk is, de Jantje Beton-prijs, hoe fijn het zwembad is, de tennisbaan... Wat dat betreft ga ik geen nieuwe poging wagen.

Ik start dit project in de eerste plaats als fotograaf van architectuur en interieurs. Vooral mijn eigen leven in en mijn kijk op onze wijk zal mijn uitgangspunt zijn. Ik ben gefascineerd door de veranderingen die mensen in hun woonomgeving aanbrengen: om er hun thuis van te maken, er hun stempel op te drukken - dat kunnen verfraaiïngen zijn of noodzakelijke aanpassingen. Welke sporen laten we bedoeld of onbedoeld achter.

Het getal 476 is een werktitel. Deze wijk bestaat uit 476 identieke huizen, dat wil zeggen dat ze er aanvankelijk, in 1970, allemaal hetzelfde uitzagen aan de buitenkant. (Overigens weet ik het exacte aantal huizen niet, ik meen dat het er 476 zijn, maar misschien zit ik ernaast en dan hoor ik dat natuurlijk graag.) Bij de bouw kon voor verschillende indelingen gekozen worden en in de loop der jaren is er enorm veel verbouwd en aangebouwd. De komende 476 dagen ga ik de wijk verkennen: interieurs, exterieurs, bijgebouwtjes, aanbouwen. Maar ook de bewoners met hun beroepen, hobby's, passies, verzamelingen, herinneringen.

Op deze weblog zal ik mijn dagelijkse foto's, verhalen en bespiegelingen publiceren.
Bij deze nodig ik iedereen uit mij te voorzien van zijn of haar "footage". Ik heb al hier en daar gehoord van bijzondere interieurs waar ik dan ook zeer nieuwsgierig naar ben en die ik hopelijk binnenkort kan fotograferen.


Deze duif bijt 't spits af van mijn fotoproject over de Eurowoningen.